Transcribed Shorthand

Versammlungsprotokoll, 2. März 1930 (Meeting Transcript, March 2, 1930)

EA 30/12

Additional Information
Author Eberhard Arnold
Date March 02, 1930
Document Id 20126091_07_S
Available Transcriptions English German

Meeting Transcript, March 2, 1930

[Arnold, Eberhard and Emmy papers - T.S.H.]

[Draft Translation by Bruderhof Historical Archive]

EA 30/12

Marriage and Church Community

March 2, 1930

(March 1 & 2, 1930. Notes for the wedding meeting of Manfred and Rose Kaiser, née Meier. Pastor Spieß and his wife (uncle and aunt of Manfred) and Manfred's brother were present as guests.

The wedding meeting for Georg and Moni, December 1927, was similar, although not Peter Riedemann but Zinzendorf's witness about marriage at the end. Trudi Hüssy, Jan. 1980.)

I. The Sumerian Lament (around 3,500 B.C.)

O man, do not let your mother remain weeping!

O man, let no cries come from her anymore. Stand up from the place where you are resting!

The brother answers his sister: Free me, my sister, free me.

Thou bride, chosen for me by my father, listen to me! Bring me a couch. One must be afraid: He gasps for breath. [?]

The Mother of all living things [Eve?] lives within people. The subterranean person longs for liberation. Love, that has sunk from spirit into the material and has become the reason for ruin, wants to be lifted up into the sphere of the spirit again to become the soul and wisdom of the spirit.

Iran, Persia: and the very first people.

Eternal womanhood pulls inward or downward. Love can contain the highest divine nature and it can contain the lowest sensuality. It is the place of decision like death. Beginning and end of life. The root of all tragedy lies in love that can bear the godly and the anti-godly within itself. It explains the death-life-mystery. Pure love, in the primeval foundation of things, has become the most disastrous passion and wants to be redeemed.

In the heavenly wedding of pure love, cosmic perfection reveals itself. The soul as the wisdom of the spirit wants to give birth to the Logos that will become its redeemer.

The elemental fire burns as lust, or as a purifying fire burns away what has dried up to the holy radiance of holy, giving, sacrificial fervor. Lust consumes only the superficial frame and sinks into the element of earth. The Fall of Man is the forgetting of suffering, need, and death in separation from the spirit of life.

Eve. Gen.1:26-28; 2:7

Gen.2:19-24

Psalm 128

Malachi 2:15,16

Matt. 19:4,5

Gal. 3:28

Rev. 12

Rev. 19:7

Rev. 21:9

Eph. 3:3-9

Eph. 5:32

Rev. 1:20

Rev. 10:7

Peter Riedemann. pp.95-98, 30, 31, 32, 33, 36, 82, 84, 87, 117-119, 130, 131.

[Translator's note. These are the pages quoted in the typed German copy from which I translated. However, they do not seem to apply to the German edition printed on the Cotswold Bruderhof, the English edition printed in USA, or the somewhat modernized version translated in Deer Spring some years ago by Freda Dyroff and myself. Of course, all of these date from since Eberhard's death. Do you have what Eberhard used? JVH].

Versammlungsprotokoll, 2. März 1930

[Arnold, Eberhard and Emmy papers - T.S.H.]

EA 30/12

Ehe und Gemeinde

2. März 1930

[1. u. 2. März 1930. Notizen zur Trauungsansprache von Manfred und Rose Kaiser, geb. Meier. Anwesend als Gäste waren Pfarrer Spieß und Frau (Onkel u. Tante von Manfred) und Manfreds Bruder. Georg und Monis Trauungsansprache, Dezember 1927, war ähnlich, aber nicht Riedemann, sondern Zinzendorfs Zeugnis zur Ehe am Schluss. Trudi Hüssy, Jan. 1980]

I. Die summerische Klage (um 3500 vor Chr)

O Mensch, lass Deine Mutter nicht in Tränen verbleiben!

O Mensch, lass sie keine Schreie mehr ausstoßen. Stehe auf von dem Ort da du ruhst!

Der Bruder antwortete seiner Schwester: Befreie mich, meine Schwester, befreie mich.

Du mir von meinem Vater erwählte Braut, höre mich! Bringe mir ein Lager. Man soll sagen: Sein Atem hat geatmet.

Die Allmutter lebt im Inneren des Menschen. Der unterirdische Mensch sehnt sich nach Befreiung. Die Liebe, die aus dem Geist ins Materielle versunken Ursache des Verderbens geworden ist,

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will wieder in die Sphäre des Geistes emporgehoben, Seele und Geistes-Weisheit werden.

Eran, Persien: Und der Urmensch

Das ewig Weibliche zieht hinein oder hinab. Die Liebe kann das höchste Göttliche und sie kann das niedrigste Sinnliche enthalten. Sie ist die Stätte der Entscheidung wie der Tod.

Anfang und Ende des Lebens. Die Wurzel aller Tragik liegt in der Liebe, die das Göttlichste und das Antigöttlichste in sich tragen kann. Sie deutet das Tod- Leben- Mysterium. Die reine Liebe ist im Urgrund der Dinge zur verhängnissvollsten Leidenschaft geworden und will erlöst werden.

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In der himmlischen Hochzeit der reinen Liebe offenbart sich die kosmische Vollendung. Die Seele will als Weisheit des Geistes den Logos gebären, der ihr Erlöser wird.

Das Urfeuer brennt als Begierde oder verbrennt als reinigendes Feuer das Verdorrende zu dem heiligen Leuchten heiliger schenkender opfernder Glut. Das Begehren verzehrt nur den Rahm der Oberfläche und verzinkt ins Erdenelement. Der Sündenfall ist das Vergessen des Leides, der Not und des Todes in der Abtrennung vom Geist des Lebens.

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Eva. 1. Mose 1,26-28 2, 7

[1. Mose] 2,19.20-24.

Psalm 128.

Maleachi 2, 15.16

Matth. 19, 4.5

Galater 3, 28

Offenbarg 12

[Offenbarung] 19,7

[Offenbarung] 21, 9

Epheser 3, 3-9

[Epheser] 5, 32

Offbg 1,20

[Offbg] 10, 7

Peter Riedemann Seite 95-98. 30. 31. 32. 33. 36. 82. 84. 87. 117-119. 130. 131